Álláskeresési tanácsok, Álláskeresési ötletek

Magyarországi Álláskeresők Blogja

Proaktív vagy reaktív II.rész

Cimkék: vezető, proaktív, reaktív, beosztott, példa, impulzus

2012 March 13.   |  14: 52

Nézzünk két gyakorlati példát a Proaktívra és a Reaktívra

addelmagad, állások, munkaProaktívak vagyunk akkor, ha elhatározzuk, hogy egészséges irányba akarjuk terelni életmódunkat, és ennek érdekében mostantól hetente háromszor futunk. Tesszük mindezt azért, mert a saját értékeink miatt nekünk ez fontos. És persze betartjuk, és meg is tesszük. Az ilyen, saját akaratunkból származó cselekedet proaktív.

Proaktív az, ha egy felsővezető jövőbeli karrierjét tervezve úgy dönt, hogy bár angolul már remekül beszél, a némettel még hadilábon áll, és ezért, hogy jobb esélyei legyenek a munkaerőpiacon, elkezd komolyan németül tanulni. Nem azért teszi, mert a főnökei elvárják, vagy a bónusza ettől függ (az lenne a reaktív), hanem azért, mert felelős a sorsáért, és irányítani, befolyásolni akarja karrierje alakulását.

Egyszerűbb reaktívnak lenni
Ne legyünk képmutatóak: nyilvánvalóan egyszerűbb és könnyebb reaktívnak lenni. Hiszen az impulzusok dőlnek, ha semmit sem csinálunk, akkor is. Rengeteg csatornán keresztül ömlenek az információk, szinte belefulladunk. Az üzleti életben az emailek (melyek már nem számítógéphez kötöttek), telefonok szaggatják darabokra a napunkat (és már nemcsak a hétköznapokat, hanem a hétvégéket is), vagy a magán szférában a rádióból, televízióból, interneten a különböző közösségi hálókon át ömlenek az ötletek, hogy hova, milyen programra menjünk, mit olvassunk el, mit nézzünk meg, mit tanuljunk meg stb.

A bőség egyrészt jó. Másrészt nagyon tudatos és egyben proaktív hozzáállás szükségeltetik ahhoz, hogy bölcsen megbirkózzunk az információ-cunamival. Azaz ha kell, teljesen figyelmen kívül hagyjuk, és cselekedjünk saját "agendánk" szerint, vagy pedig okosan kiválogatjuk azokat az ötleteket, programokat, tanulási lehetőségeket, amelyek saját célunk, céljaink elérését segítik. Természetesen, mint mindenből, a proaktivitásból is ártalmas tud lenni, ha túlzásba esünk, azzal inkább elijesztjük az embereket, partnereket.

A tartós sikerhez nélkülözhetetlen a proaktivitás
Bár egyszerűbb és könnyebb reaktívnak lenni, hosszú távon csak a proaktivitás "kifizetődő". Stephen Covey, nemzetközileg elismert vezetési szakértő, szervezetfejlesztési tanácsadó a proaktivitást a sikeres emberek egyik szokásának tartja, és könyvében (A kiemelkedően sikeres emberek 7 szokása) külön fejezet szól a proaktivitásról.


Néhány gondolat a több mint 15 millió példányban eladott könyvből: "Alaptermészetünk a cselekvés, és nem az, hogy eltűrjük, amit mások cselekszenek velünk. Ez nemcsak azt teszi lehetővé, hogy megválasszuk az adott körülményekre adott válaszunkat, hanem azt is, hogy magunk teremtsük meg a körülményeket.... Sokan arra várnak, hogy történjen valami, valaki megoldja helyettük a problémát. De végül a proaktívak kapják meg a jó állásokat, akik megoldást kínálnak a gondokra, és nem szaporítják azokat, akik kezdeményeznek, és az alapelvekkel összhangban mindent megtesznek azért, hogy elérjék céljukat."

Figyeljünk a beszédünkre!
Ahogy Stephen Covey írja könyvében, nyelvhasználatunk nagyon pontosan tükrözi, mennyire látjuk magunkat proaktív embernek.

Reaktív nyelvhasználat
Nem tehetek semmit.
Én már csak ilyen vagyok.
Egyszerűen megőrjít.
Ebbe nem fognak belemenni.
Muszáj megtennem.
Nem tehetem.
Muszáj.
Bárcsak....

Proaktív nyelvhasználat
Lássuk az alternatívákat!
Másként is hozzáállhatok a kérdéshez.
Ura vagyok az érzéseimnek.
Össze tudok állítani egy hatékony bemutatót.
Megfelelő választ fogok adni.
Ezt választom.
Inkább ezt akarom.
Meg fogom tenni.