Álláskeresési tanácsok, Álláskeresési ötletek

Magyarországi Álláskeresők Blogja

Álláskeresés kreatívan

Cimkék: kreatív álláskeresés, videó önéletrajz, gerilla önéletrajz, skype, virtuális állásbörze, egyedi önéletrajz

2013 October 12.   |  1: 35

Kreatív álláskeresés?

álláskeresés kreatívan, addelmagadAz álláskereső vágya, kiemelkedni a versenytársak tömegéből, hogy őt válassza a munkaadó a meghirdetett pozícióra. Van, aki ezt már az írásbeli pályázatban szeretné elérni és e célból meghökkentő eszközöket alkalmaz. Merész fénykép, önbizalomtól duzzadó sorok, formabontó csomagolás, videó-önéletrajz és egyéb extra, új dolgok.

"Óriásplakáton hirdette magát egy munkanélküli Franciaországban, a 4 méter széles és 3 méter magas hirdetést egy bordeaux-i autóút mentén ragasztotta ki. A 48 éves férfi fényképes plakátján megadta e-mail címét és mobiltelefonja számát." Mindezt végső megoldásként tette, miután csaknem hatszázszor utasították el álláskérelmét. Megmosolyogtató és egyben elkeserítő is a sztori. Megpróbáltunk az eredeti forrásnak utánajárni. Sajnos nem sikerült, így az akció pontos részleteit, az illető szakmai hátterét nem ismerjük.

Felvetődik a kérdés: hatásos lehet-e egy ilyen akció? Éljünk-e formabontó eszközökkel az álláskeresésben?

Mi azt mondjuk óvatosan a merész gerillaelemekkel, ugyanis könnyen a visszájára sülhetnek el, de ugyanakkor lépni kell a korral és ha más nem, de diszkréten ki kell tűnnünk a tömegből. Igaz nem mindegy milyen állásra pályázunk, egy marketinges, egy reklámmenedzser nyugodtan szabadjára engedheti a fantáziáját, de lehet, hogy egy tanári vagy orvosi állásra, nem vennék jó néven a merész, meghökkentő, kirívó pályázatokat. Mielőtt bárki is kreatív anyagon törné a fejét, mérje fel, mennyire nyitott a munkaadó a kreativitásra. Általánosságban elmondható, marketing, PR, reklám területen előnyös az átlagból kilógó, ötletes anyag. Ez ugyanis azt bizonyítja, az álláskereső képes formabontó módszerekkel eladni valami, jelen esetben magát, illetve szaktudását. Életkori szempontból ez az álláskeresés a fiatalabb, 35 év alatti korosztályoknak áll jól. Egy ötvenes éveiben járó, vezetői pozíciót is betöltött közgazdász nehezen tudna így egy cég bizalmába férkőzni, inkább értetlenséget és fejcsóválást váltana ki akciója.

Ma már sok közvetítőnél, nagyobb vállalatoknál szoftveres segítséggel szűrik meg a jelentkezőket. A szakember szerint nem elég az, ha informatív az önéletrajza a munkakeresőnek, hanem konkrétan azoknak a szavaknak kell benne lenniük, amelyek alapján a program elvégzi a szűrést. Ez azt jelenti, hogy nem vaktában kell pályázni, hanem minden hirdetés alapján át kell szövegezni az önéletrajzokat.

Nagy változás előtt áll az álláskeresés, technikai oldalról is. A karrier-tanácsadók szerint egyre jobban elterjed a Skype-interjú, ami olcsóbb és rugalmasabb a személyes, illetve az eddig is használt telefonos interjúztatás helyett. Nem kell az utazásra költséget, időt szánni és kamerával akár személyessé is tehető ez a fajta kérdezési módszer.

Egyre népszerűbbek a virtuális állásbörzék, ahol a munkakeresőnek lehetősége van arra, hogy egy-egy vállalat döntéshozójával találkozhasson, szintén költségkímélő módon.

A video-önéletrajzok hazai elterjedését a karrierszakértő azért látja problémásnak, mert számtalan tapasztalat azt mutatja, hogy a kereséssel foglalkozó szakember szűrés során nem nyitja meg a video-file-okat, mert ez túl sok időt venne el tőle. A kiválasztások későbbi fázisában pedig arról számoltak be neki a tanácsadók, hogy jobban figyeltek a külső körülményekre, a beszédmódra, a hajviseletre, a háttérre, mint a mondanivaló tartalmára. Ennek a módszernek még úgy néz ki idő kell.

Mindent egybe véve csínyján a merész dolgokkal, de lépjünk már ki a régi, belénk sulykolt, elavult önéletrajzokból!

Mindezek mellett ami talán a legfontosabb, amit  a pszichológus alátámaszt, hogy az álláskeresés sikere a technikákon és a kreativitáson kívül egy harmadik, nagyon lényeges tényezőtől függ, ez pedig az egyén nehézségekkel való megküzdési képessége, kudarctűrése, más szóval a kitartása. Bármilyen jó a stratégia, ha feladja az álláskereső a gyötrelmes, gyakran másfél évig is elhúzódó folyamatát.